Analiza SWOT w biznesie – zobacz, czy warto zaczynać swój biznes

Analiza SWOT w biznesie – czyli coś co wypada zrobić przed założeniem firmy (a nawet w trakcie jej działania), zaplanowaniem inwestycji, projektów itd. UWAGA! Nie jest to nieprzydatna pierdoła, którą uczą w szkołach ekonomicznych i biznesowych. Sam przekonałem się, że na prawdę warto to zrobić, bo uniknąłem zbyt ryzykownej (na razie) inwestycji. Opisałem to na samym końcu.

Krótko:

Nie będę tu pisać suchych definicji, bo tych pełno w Internetach. Nie będzie tu też o tym, jak mega profesjonalnie to zrobić, używając współczynników itd. bo tez nie widzę sensu, aż tak się za to zabierać. Sam robiąc sobie analizę SWOT nie bawiłem się dokładnie w liczby (choć one nie kłamią i są najważniejsze!) – zrobiłem ją pobieżnie, a i tak fajnie wszystko się rozjaśniło. Będzie krótko, prosto i na temat – przynajmniej ja tak lubię. Mój przykład i przydatne linki masz na samym dole.

Co to jest analiza SWOT?

Po prostu ogarnięcie, czy się opłaca, czy nie opłaca… Z angielskiego to skrót od:

S – strengths = mocne strony

W – weaknesses = słabe strony

twojego biznesu (czynniki wewnętrzne).

O – opportunities = szanse

T – threats = zagrożenia

na jakie masz okazję trafić (czynniki zewnętrzne).

I teraz jak to robisz…

tabela swot zarabiam milion analiza Dzielisz sobie kartkę na 4 części – ja to robię na swojej ścianie w pokoju (tzn. na tablicy sucho ścieralnej, którą mam nad biurkiem hehe 🙂 ). Najlepiej jeszcze zebrać rodzinkę, czy wspólników i krótko przedstawić pomysł. Teraz ciśniemy SWOT’a:

Ale jeszcze zanim zaczniemy

kilka zasad

  • po 1 – żaden pomysł nie może zostać wyśmiany – wynika to z psychologii. Osoba wyśmiana nie będzie chciała się więcej angażować
  • po 2 – im więcej pomysłów (nawet wartych wyśmiania) tym lepiej – czasem to te najgłupsze są najlepsze i istotne
  • po 3 – szczerość i krytyka – wypisz wszystko, nic nie ukrywaj, bo cała analiza wtedy idzie do kosza
  • po 4 – skup się na… wszystkim – nawet na demografii, rynku globalnym i lokalnym. Może Cie to dodatkowo nakierować na całkiem nowy pomysł, ulepszenie, czy skupienie się na danej grupie klientów

No teraz robimy… tam, gdzie :

$, W, O, T piszemy odpowiednio silne, słabe strony biznesu i szanse oraz zagrożenia. Najlepiej odpowiedzieć sobie np. na pytania podane poniżej:

swot pytania analiza w biznesie czy warto

Już skończyłeś?

No to teraz masz zarys czy warto się bawić w twój biznes, czy niePo takiej analizie poradniki zalecają odpowiadać sobie na pytania typu: „Czy dana szansa wzmacnia silną stronę?”, „Czy mocna strona pozwoli nam wykorzystać daną szansę?” i inne. Dodatkowo robi się powiązania w tabelkach, gdzie uzależnia się, jak dane wypisane czynniki wzajemnie na siebie oddziałują – ale to już bardziej profesjonalne. Czy potrzebne? Piszą, że oczywiście tak, ale według mnie przynajmniej taka zwykła, amatorska analiza daje Ci duże wyobrażenie o twoich planach.

Do dokładniejszego zapoznania się z tą analizą i rozwiązanymi przykładami polecam przejrzeć tę wiedzę

link 1

link 2


Moja historia ze SWOT’em

Kiedyś wpadłem na całkiem dobry pomysł. Zebrałem rodzinę, przedstawiłem plan i zacząłem z nimi analizę SWOT. Okazało się, że jest dużo silnych stron, konkurencja stosunkowo mała i są w zasadzie nieograniczone możliwości. Bajka, cud, miód… Natomiast zdecydowałem na końcu, że nie podejmę się tego biznesu z dwóch powodów.

  1. inwestycja kosztowałaby mnie co najmniej 200 000 zł (same maszyny). Powiedzmy, że wziąłbym kredyt ale…
  2. nie miałem wystarczającej wiedzy i dokładnego know-how. Oznacza to, że musiałbym zatrudnić dodatkowo specjalistów i dobrze im płacić, czyli dodatkowe koszty. Pojawił się problem magazynu i zakładu produkcyjnego, wyrobienia marki i… studia

Zdecydowałem, że przynajmniej na razie się powstrzymam.

Ale wpadłem na inny (aktualny) pomysł.

Znowu zrobiłem analizę SWOT i wyszło, że… warto spróbować. A czy wyjdzie…  życie pokaże

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze

Wczytuję...