Typ D wg DISC. Jak sprzedawać i rozmawiać?

Czy boisz się lwów? Przeraża Cię myśl o spotkaniu ‘dominującego’ klienta albo po prostu osoby o kierowniczych skłonnościach?  Niepotrzebnie… Dowiedz się, jak ujarzmić dominatora – lwa wg typów osobowości DISC. Zanim zaczniesz czytaj to: Psychologia: Typy osobowości DISC cz.1 LEW i WYDRA

Przypomnijmy sobie z moich poprzednich rozważań (link) w skrócie kim jest D wg modelu DISC. Jak wiemy to typ osobowości ‚dominujący’. Lider, który nie lubi kontroli, posiada cel i ciągle wyznacza sobie nowe misje, działa szybko, jasno, jest gotowy przejąć odpowiedzialność na swoje barki. Pamiętajmy, że nie każdy Dominator jest taki sam. Są też Ci niedojrzali i najtrudniejsi w handlu i rozmowie. Nie rozważają oni opinii innych i traktują ludzi, jak poddanych: nazywa się ich wtedy tyranami i dyktatorami.

Szybkie przypomnienie DISC za nami. Jak teraz wykorzystać tą wiedzę?

Sposoby na sprzedaż, negocjacje, rozmowę i ujarzmienie typu D wg DISC:

Konkret, konkret, szybki konkret

Nie gadaj za dużo, tym bardziej o pierdołach. Typ D – Dominator, lew lubi konkretną wypowiedź. Przyszedł do Ciebie, bo miał w tym interes, a to oznacza, że rozmowa o tym, że pada deszcz się tu nie sprawdzi. Jego to nie obchodzi, a wręcz denerwuje. Często kierownicy o typie D mają wszystko zaplanowane czasowo, tak więc szanuj ich czas – podaj im konkrety, a to docenią. Świetnie sprawdzą się zdania typu:

„Witam Pana. Cieszy mnie, że mam zaszczyt Pana obsługiwać. Szanuję Pana czas i jeśli Pan pozwoli to przejdziemy od razu do konkretów…”

Doceniaj lwa:

Staraj się być typowym służącym lidera stada, czyli tzw. lizodupem.  Używaj zatem często słów typu: „mam zaszczyt, niezmiernie cieszę się, szanuję, jeśli Pan pozwoli”, ale oczywiście nie przesadzaj! Gdy taktyczny lew zobaczy, jak się przed nim płoszysz możesz stracić w jego oczach, a jeśli jest inteligentnym graczem to on może zacząć stosować specjalne techniki psychologiczne na Tobie. Bądź mądrym służącym!

Pewność siebie i pewna mowa ciała

Wahasz się = przegrałeś. Lew wyczuje chorą zwierzynę, tak więc bądź pewny swojej opinii, swojego produktu, swoich przekonań. Używaj mowy ciała, w taki sposób, aby sprawiać wrażenie osoby wiarygodnej. (o mowie ciała będą wpisy!)

Atak odbieraj jako coś dobrego

Słysząc krytykę doceń ją – być może jest tak naprawdę, jak Ci sugeruje typ D, a nie zwracałeś na to wcześniej uwagi. Pokaż to Dominującemu mówiąc do niego:

„Faktycznie, ma Pan rację. Nie zwracałem na to wcześniej uwagi. To cenna wskazówka. Widzę, że mam do czynienia z prawdziwym fachowcem z branży”

Ego lwa wzrośnie, a z nim szansa na sprzedaż naszego towaru.

Dawaj mu wybór

Jeśli chcesz sprzedać coś lwom to na koniec rozmowy daj mu wybrać. Niech on postanowi, który towar wybierze. Najlepiej daj mu wybór pomiędzy odmową zakupu i kupnem jednego z dwóch podobnych towarów. Jeśli chcesz sprzedać coś typowi D to niech on to zechce kupić – nie wciskaj nigdy towaru/opinii na siłę.


Podsumowując: przedstaw swój produkt / opinię konkretyzując. Unikaj rozmów o świecie, polityce i innych zbędnych sprawach. Nastaw się tak, że lew ma 2 minuty ma zapoznanie się z Twoim towarem i jego kupnem lub nie. Bądź pewny siebie, jednocześnie nie podnoś głowy za wysoko i odbieraj wszelkie uwagi Dyrektorów, jak opinie specjalistów i ich za nie doceniaj. Na koniec: Nie sprzedawaj – spraw, by on to oni chcieli  kupić.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze

Wczytuję...